donderdag 15 november 2012

Haakpatroon

Hier is ie dan! Het vertaalde patroontje van het vogeltje. Ik blog er hier al eens eerder over.



Om te beginnen: 
Haak 2 lossen. 

1. Haak 6 vasten in de tweede losse vanaf de naald (6v) 

2. Haak 2 vasten in elke vaste (12v) 

3. Haak 2 vasten in elke 2e vaste (18v) 

4. Haak 1 vaste in elke vaste (18v) 

5. Haak 1 vaste in elke vaste (18v) 

6. Haak 1 vaste in elke vaste (18v) 

7. * Haak 1 vaste, haak 2 vasten in de volgende vaste * Herhaal dat wat tussen de sterretjes staat 2 keer. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (21v)

8. * Haak 2 vasten, haak 2 vasten in de volgende vaste * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (24v) 

9. * Haak 3 vasten, haak 2 vasten in de volgende vaste * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (27v) 

10. * Haak 4 vasten, haak 2 vasten in de volgende vaste * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (30v) 

11. t/m 14. Haak 1 vaste in elke vaste (30v) 

15. * Haak 4 vasten, haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (27v) 

16. * Haak 3 vasten, haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (24v) 

17. * Haak 2 vasten, haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (21v) 

18. * Haak 1 vaste, haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (18v) 

19. * Haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 12 vasten (15v) 

Vul het kopje en het lijfje van het vogeltje op met vulmateriaal. 

20. * Haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 9 vasten (12v) 

21. * Haak 2 vasten samen * Twee keer herhalen. Haak 1 vaste in de volgende 6 vasten (9v) 

22. t/m 23. Haak 1 vaste in elke vaste (9v) 

24. Haak in elke vaste 2 vasten (18v) 


Afwerking: 

Staart
Ik vouw de staart plat tegen elkaar aan en rijg deze aan elkaar. Zo ontstaat er een plat stevig staartje. 

Vleugeltjes (x2):
1. Haak 4 lossen, keren. 
2. Haak 3 vasten. Haak 1 losse (keerlosse), keren (3v) 
3. Haak 2 vasten, haak 2 vasten in de 3e vaste, haak 3 vasten en hecht af. 

Naai de vleugeltjes vast aan de zij van het vogeltje, ter hoogte van toer 10/11.  

Snaveltje:
Voor het snaveltje heb ik vilt gebruikt. Vouw een klein stukje dubbel en knip daar naar eigen inzicht een snaveltje uit, hoeft niet zo groot te zijn. 

Oogjes:
Gebruik voor de oogjes twee kleine zwarte kraaltjes. Dan springen de oogjes er echt uit. Je kunt de oogjes natuurlijk ook borduren met een restje zwarte katoen. 

Succes!!! 

P.S. Heb je vragen/opmerkingen over het patroon of kom je er niet uit? Vraag me dan gerust! 

30 opmerkingen:

  1. Mooi,ik heb bij de mijne op mijn blog gelinkt naar jou blog voor het nederlandstalige patroontje!Voor diegene die moeite hebben met engelse patronen:-)

    Bedankt!

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal TOP!

      Jij nogmaals bedankt voor het Engelse patroon!

      Liefs, Vera

      Verwijderen
  2. Oh wat snel en oh wat leuk! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heeeej dank je wel zeg, kan mijn aandacht gewoonweg niet vestigen op engels lezen terwijl ik het gewoon kan praten ....dus ik ben hier heel blij mee dank je wel

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk en dank voor het patroontje meis!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. praat ook dagelijks engels.. maar lezen en dan vooral begrijpend lezen is andere koek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dus erg bedankt voor je patroontje.. tis aan de lijst toegevoegd!!

      Verwijderen
  6. Hee..super!! Bedankt voor het vertalen en delen van het patroontje!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het patroontje. GA het vogeltje zeker maken. Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Vera,
    bedankt voor je reactie op de gehaakte 6-puntige ster. Ik zal een dezer dagen het patroon uitschrijven en publiceren op mijn blog.
    Groet, Anco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk patroontje en fijn dat je het deelt..
    Ik ga alleen de mist in bij toer 3, klopt het dat je 2v in elke 2e v moet doen? Je komt dan namelijk uit op 12 en niet op 18. Is het niet 2v - 1v - 2v - 1v - 2v?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon klopt. In toer 2 heb je aan het einde 12 steken (vasten). In toer 3 haak je in elke 2e vaste 2 vasten. Dus *1v, 2v*. Dat wat tussen haakjes staat nog 5 keer herhalen. Dan heb je aan het einde van de 3e toer 18 vasten.

      Verwijderen
  10. Wat een super patroon ik heb hem gebruikt en het resultaat kun je vinden op mijn blog! Ik ben echt heel slecht in het lezen van Engelse patronen dus ben blij dat deze nu vertaald is!
    Liefs Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb hem ook gemaakt voor de bruiloft van mijn neef, ik kan hier helaas geen foto toevoegen. Bedankt voor het leuke patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk, eindeljik een nederlands patroontje gevonden. Volgens mij de enige die er te vinden is. Ze zijn klaar, een witte en een grijze, voor een 25 jarige bruiloft. En toevallig heb ik ook nog een hobby vogelhuisje van de Action in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met welke haaknaald heb je dit leuke vogeltje gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor het patroontje. Ik heb er net 2 vogeltjes voor een trouwcadeau van gemaakt. Leuk om je blog te leren kennen. Altijd welkom om eens bij mij te komen kijken: http://wollebolbyeefje.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt dat je de moeite hebt genomen op dit patroon te delen.
    Ik ga er meteen mee aan de slag!
    Mijn zusje trouwt 18 september, dus dat moet lukken.
    Vriendelijke groet, Susan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor het vertalen van het patroontje en het plaatsen op je blog. Ik heb er met veel plezier gebruik van gemaakt. Het zijn drie prachtige vogeltjes in een kooitje geworden. Als je het leuk vind kom dan eens kijken: http://steekjebijbeetje.blogspot.nl/2015/09/een-thuis-voor-vogeltjes.html

    Groetjes, Clarisse

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Moet je beginnen met een magische cirkel of moet je plat werken ik snap hop je begint niet echtals ik met 2 losse begin blijft mijn werkje plat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In plaats van te beginnen met 2 lossen kun je ook een magische ring haken.

      Succes!

      Verwijderen
    2. Dank je voor je antwoord, ga ik doen met een magische ring

      Verwijderen
    3. Dank je voor je antwoord, ga ik doen met een magische ring

      Verwijderen
  19. Dank voor het lieve patroontje. Hoe haak je het hoedje van de bruidegom ?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey hallo, super leuk patroon die ik nu voor mijn ouders aan het maken ben,bijna 52 jaar getrouwd🥳 alleen bij Toer 7 ga ik de mist in,ik kom maar op 20 steken aan het eind.

    BeantwoordenVerwijderen