vrijdag 4 januari 2013

Onderzetters

Ik haakte vier vrolijke onderzetters  voor mijn zusje. De onderzetters passen perfect bij al haar andere spulletjes. Waaronder een groot deel van het Oilily servies, voornamelijk in roze en rood met witte stippen. Verder heeft ze ook veel spulletjes van PiP. Ze was helemaal blij met deze vrolijke, gezellige ondezetters!!!





Patroon Onderzetters 

Materiaal
- Katoen in verschillende kleuren (ik heb 6 verschillende kleuren gebruikt)
- Glitterdraad (hier heb ik één randje van gehaakt, Scheepjes Lizzy)
- Haaknaald 3 mm

Om te beginnen 
Haak 5 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring.

Toer 1 
Haak met dezelfde kleur 3 lossen, dit is het eerste stokje. Haak nog 11 stokjes in de ring. Sluit met een halve vaste op de derde losse van het eerste stokje. (12)

Toer 2
Haak met een nieuwe kleur 3 lossen, dit is het eerste stokje. Haak direct nog 1 stokje. Haak vervolgens in elke opening 2 stokjes. Sluit met een halve vaste op de derde losse van het eerste stokje. (24)

Toer 3
Haak met een nieuwe kleur 3 lossen, dit is het eerste stokje. Haak in de eerst volgende steek, dus niet in de opening, 2 stokjes. Haak in de tweede steek 1 stokje. Herhaal dit tot het einde van de toer en sluit met een halve vaste op de derde losse van het eerste stokje. (36)

Toer 4
Haak 1 losse met het glitterdraad. Haak in elke steek 1 vaste en sluit met een halve vaste op de eerste losse. (36)

Toer 5
Haak met een nieuwe kleur 3 lossen, dit is het eerste stokje. Haak 1 stokje in de eerste steek en 2 stokjes in de tweede steek. *Haak vervolgens 1 stokje, 1 stokje en 2 stokjes.* Herhaal tussen de sterretjes tot het einde van de toer en sluit met een halve vaste op de derde losse van het eerste stokje. (48)

Toer 6
Haak met een nieuwe kleur 1 losse. Haak in elke steek 1 vaste en sluit met een halve vaste op de eerste losse. (48)

Eindigen met een randje
Haak met een nieuwe kleur 1 losse. *Haak 1 vaste in de volgende steek. Haak in de tweede steek 1 half stokje, 2 stokjes en nog 1 half stokje.* Herhaal tussen de sterretjes tot het einde van de toer en sluit met een halve vaste op de eerste losse. Nu is het randje klaar.

Afwerking
Werk aan de achterkant van de onderzetter alle draadjes weg. 

Mocht je vragen hebben, mail me dan gerust! 

Veel haakplezier! 

9 opmerkingen:

  1. Ze zijn erg leuk zeg. ik heb wel interesse in het patroon dus ls je het wilt plaatsen graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja..dat vinden wij leuk..LOL! Ik zou er best een patroontje van willen hoor Vera, ze zijn heerlijk vrolijk en die bloem onderzetters heb ik al zo vaak gehaakt! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh How Cute, Love the bright colors

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze erg mooi en ook de kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze zijn heel mooi geworden en in combinatie met dat servies zal dat prachtig uitzien. Ik heb edelstenen onderzetters met hout, daar ben ik al jaren heel happy mee.
    Maar als ik ooit kan haken weet ik waar te zoeken voor uitleg.
    Groetjess!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor het patroon. Ik ga ze zeker een keer maken maar wanneer???? Ik wil nog zoveel maken. Maar het komt vast een keer van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om vrolijk van te worden, erg leuk geworden

    BeantwoordenVerwijderen