maandag 10 november 2014

Appel-notencake

De tijd vliegt voorbij, zo ook het weekend. Vrijdagavond probeerde ik een recept uit, een appel-notencake. Eigenlijk moest het een plaatcake worden, maar ik had niet zo'n zin om een bakvorm te knutselen van bakpapier. Ik heb gewoon een ronde springvorm uit de kast gepakt.

Door de ronde springvorm moest de cake wel wat langer in de oven en is daardoor aan de rand iets te bruin geworden. Maar hij smaakte er niet minder om! Hij was ontzettend lekker! Wat zeg ik, hij is ontzettend lekker, er is nog een heerlijk stuk over! Voor straks bij de thee.

Voor wie deze heerlijke cake ook eens uit wil proberen, deel ik het recept. Eigenlijk moest het een abrikozen-notenplaatcake worden, maar ik ben niet zo'n fan van abrikozen. Daarom heb ik er appel in gedaan. Je kunt het recept vinden onder de foto's.




Recept voor een heerlijke appel-noten(plaat)cake: 

- 225 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur 
- 225 gram suiker 
- 5 eieren 
- 150 gram abrikozenjam 
- 2 theelepels kaneel 
- 250 gram zelfrijzend bakmeel 
- 2 appels in schijfjes 
- 100 gram walnoten 
- snuf zout 

1. Verwarm de oven voor tot 180 graden. Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de randen van den springvorm in met boter. 
2. Klop met de mixer de boter met de suiker en een snufje zout zacht. Klop één voor één de eieren erdoor en voeg  125 gram jam en de kaneel toe. Zeef het bakmeel boven de kom en mix tot een glad beslag. 
3. Schep het beslag in de springvorm en strijk het glad. Verdeel de schijfjes appel en noten over het beslag. 
4. Bak de cake in een voorverwarmde oven in 30-35 minuten goudbruin en gaar. Omdat ik de cake in een springvorm had gedaan, moest de cake ruim 45 minuten bakken. Laat de cake afkoelen. 
5. Verwarm de resterende 25 gram jam met 2 eetlepels water. Bestrijk de cake ermee. 

De laatste stap ben ik trouwens vergeten, de cake smaakte er niet minder om! Het originele recept komt uit het inspiratiemagazine van de supermarkt waar ik meestal mijn boodschappen doen. Je kunt het originele recept hier vinden. 


3 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Smakelijk nog bij de thee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me erg lekker en ik ben gek op appeltaart... keertje uitproberen dan maar ;-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo...heerlijk!! Thanx voor het recept!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen